Hoe haal ik het meeste uit generatieve AI?

Voortdurende technologische vooruitgang vraagt om innovatieve denkwijzen van leidinggevenden

In 2024 wordt er veel verwacht van generatieve AI als het gaat om het stimuleren van productiviteit en samenwerking. Velen zien in generatieve AI de belofte van niet alleen individuele productiviteitsverbeteringen, maar ook van bredere positieve effecten op organisatieniveau. Te midden van deze innovatieve golf rijst echter bij velen de vraag: vormt generatieve AI een bedreiging voor bepaalde aspecten van werk en menselijke interactie, of opent het juist de deur naar mogelijkheden om onze werkmethoden daadwerkelijk te verbeteren?

Terwijl diensten zoals ChatGPT en Microsoft Copilot worden toegejuicht vanwege hun vermogen om tijdsbesparingen te bieden, menselijke fouten te verminderen en informatie toegankelijker te maken, roept het bij sommigen ook kritische vragen op over de afhankelijkheid van technologie, de impact op menselijke vaardigheden en het potentieel voor sociale isolatie. In deze context van vooruitgang en verandering werpen we een blik op de voordelen, maar ook de mogelijke valkuilen van generatieve AI-tools. Is het een gamechanger die de manier waarop we werken transformeert, of brengt het uitdagingen met zich mee die we nog moeten begrijpen?

Op dit moment hebben velen van ons geëxperimenteerd met generatieve AI. Nu leidinggevenden zich aan het orienteren zijn om AI-tools uit te rollen binnen hun organisatie, zullen de individuele productiviteitswinsten en de organisatiebrede effecten onmiskenbaar zijn. Waar 2023 helemaal draaide om de belofte van AI, zal 2024 gaan over het bewijs.

Om een door AI aangedreven organisatie op te bouwen, waar nieuwe technologie menselijke vindingrijkheid op elk niveau ondersteunt, dienen leidinggevenden hun teams te helpen nieuwe denkwijzen en gewoonten te omarmen.

Generatieve AI levert tijdwinst op, indien dit correct wordt gebruikt

Wanneer mensen dingen sneller gedaan krijgen met het gebruik van AI-tools zoals Copilot, zegt meer dan de helft dat ze die extra tijd besteden aan gefocust werk, volgens gegevens uit het laatste Work Trend Index Special Report van Microsoft. Dat is een veelbelovende productiviteitstrend, maar ongeveer één op de zes mensen zegt dat ze het gebruiken om extra vergaderingen bij te wonen – wat contraproductief kan zijn als ze al lange uren aan de telefoon en in vergaderzalen doorbrengen. “De leidinggevenden hebben de verantwoordelijkheid om mensen te helpen de tijdsbesparingen van generatieve AI opnieuw in te zetten voor ander hoogwaardig werk,” zegt Colette Stallbaumer, General Manager van Microsoft 365 & Future of Work.

Gebruik dus die nieuwe ruimte in uw agenda nuttig, en moedig uw teams aan hetzelfde te doen. Denk na over de prioriteiten van uw functie en uw organisatie, en bedenk hoe u mensen in staat kunt stellen om werk te doen dat hen energie geeft en het bedrijf vooruit helpt. Als u een betere manager wilt zijn, zou u meer tijd kunnen besteden aan het coachen van uw teams. Als u in de verkoop zit, wilt u waarschijnlijk klantrelaties koesteren. Voor veel functies zal het bevorderen van menselijke connecties essentieel zijn. Wat ons brengt bij het volgende punt…

Menselijke vaardigheden worden juist belangrijker

Voor werkgevers is de meest gevraagde vaardigheid management, met communicatie, leiderschap en teamwork ook hoog op de lijst, volgens gegevens geanalyseerd door LinkedIn. Met andere woorden, zogenaamde “zachte vaardigheden” zijn erg belangrijk in het tijdperk van generatieve AI. Terwijl AI blijft transformeren, ziet LinkedIn VP Aneesh Raman “een wereld van werk die menselijker is, en juist niet minder. ”Menselijke vaardigheden gaan meer naar het centrum van individuele loopbaangroei komen, en mens-tot-mens samenwerking komt meer in het centrum voor bedrijfsgroei,” zegt Raman, hoofd van LinkedIn’s Opportunity Project. ‘’Werkgevers zullen educatoren worden terwijl mensen nieuwe vaardigheden leren en nieuwe tools beheersen. Leiders moeten beginnen met het duidelijk, compassievol en empathisch communiceren met hun teams.”

Met Copilot bestaan er geen domme vragen

In Microsoft Teams-vergaderingen, beschouwt u privégesprekken met Copilot als een oordeelvrije zone. Bent u de draad kwijt van waar mensen het over hebben? Roep de hulp van Copilot in om bij te blijven. Kunt u geen vraag bedenken om het gesprek gaande te houden? Vraag om een suggestie. “Een ding dat ik hoor van klanten is dat Copilot hen een gevoel van psychologische veiligheid geeft,” zegt Alexia Cambon, een Senior Director bij Microsoft die onderzoek leidt voor de Work Trend Index. “Het is een ondersteuningssysteem dat er voor u is, en de druk om notities te maken of alles wat gezegd wordt vast te leggen, wordt hierdoor geschrapt.” Door een samenvatting of notities van Copilot te krijgen, worden mensen geholpen om informatie te herzien en eventuele angst voor vergaderingen te overwinnen. Deze backup kan ook geruststellend zijn voor mensen die deelnemen aan vergaderingen in hun tweede of derde taal.

Besteed minder tijd aan het zoeken naar informatie

We besteden allemaal veel tijd op het werk aan het opsporen van informatie. Zoeken naar informatie is zo vanzelfsprekend dat werknemers zich misschien niet eens realiseren dat het een pijnpunt is. Een verrassend feit: In de wereldwijde enquête onder 18.100 mensen zeiden respondenten dat ze meer tijd besteden aan het zoeken naar informatie (27% van hun dag) dan aan het creëren (24%), communiceren (24%) of consumeren ervan (25%). En mensen zeggen dat slechts de helft (50%) van de informatie die ze elke dag opnemen noodzakelijk is voor hun baan. AI tools kunnen deze pijn verlichten door uw hele data-universum te scannen – e-mails, vergaderingen, chats, documenten en meer, inclusief het internet – om te vinden waar u naar op zoek bent. Leidinggevenden dienen managers en werknemers aan te moedigen om elke zoekopdracht te beginnen met behulp van tools zoals Copilot, en vervolgens prompts delen en belangrijke inzichten onderweg vastleggen.

Reset uw brein van "commando-modus" naar "gespreksmodus."

Het internet heeft mensen getraind om naar dingen te zoeken door trefwoorden in een vak te typen. Met generatieve AI dienen we opnieuw te leren hoe we een gesprek heen en weer voeren. “Zoeken is meestal een eenmalige vraag,” zegt A.J. Brush, een onderzoeker op het gebied van mens-computerinteractie en Partner Group Product Manager bij Microsoft. Maar wanneer u met Copilot werkt, zijn vervolgvragen krachtig, zegt ze. Als u niet krijgt wat u wilt, voeg dan meer context toe: “Ik probeer X te doen.” “Het doel is Y.” “Kunt u me helpen Z?” U kunt het gesprek zo lang gaande houden als u wilt – u zult niemand vervelen of behoeftig lijken. Een andere manier om dit concept te bekijken: “Als u een beter antwoord wilt, moet u weten hoe u een betere vraag moet stellen,” zei Microsoft CVP en Deputy CTO Sam Schillace onlangs op de WorkLab-podcast. Stel slimme vragen om slimmer te kunnen worden.

Werken met generatieve AI is als het hebben van een eindeloos geduldige assistent aan uw zijde om het tempo en de hoeveelheid werk te beheren, alles wat er tijdens vergaderingen gebeurt te verwerken en uw creativiteit een boost te geven. Het vereist het gebruiken van nieuwe vaardigheden en het opbouwen van nieuwe gewoonten, en dat is iets waar alle leidinggevenden rekening mee moeten houden terwijl ze dit moment tegemoet treden met een gevoel van verkenning, empathie en uiteindelijk, menselijkheid.

Neem contact op

Vul onderstaand formulier in en we nemen contact met u op.








    Of bereik ons via de onderstaande gegevens:

    Inschrijven voor de nieuwsbrief

    Het laatste Microsoft 365 nieuws in jouw mailbox? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!